miércoles, 5 de febrero de 2014

Tema 1. TIC i Educació Primària.

En aquesta entrada tractarem les TIC a l'Educació Primària. Açí tenim un índex mostrant els punts que hi explicarem:

1.    Punt de partida.
2.    Definició del Pla TIC.
3.    Característiques del Pla TIC.
4.    Elements del Pla TIC.
5.    Tractament de la informació i competència digital.
6.    Coneixements, destreses i actituds de la competència digital.


1.    Punt de partida.

Ø  LOE (2006). Al preàmbul estableix millorar la qualitat i eficàcia dels sistemes d’educació i formació que implica la major competència digital de docents i alumnes.

Ø  Referent a l’Educació Primària, l’article 17 de la LOE estableix: Iniciar-se en la utilització per a l’aprenentatge de les tecnologies de la informació i la comunicació desenvolupant un esperit crítica davant els missatges que reben i elaboren. Nosaltres hem de ser usuaris crítics de les TIC. Hem de saber quina informació és bona o no per a nosaltres, quina és la que millor ens servirà per desenvolupar qualsevol tasca que vulguem.

Ø   El mestre d’aquesta etapa educativa (d’educació primària), ha de recordar que entre els principis pedagògics establerts, la transversalitat de les TIC està present en totes les àrees curriculars comunes (Article 19 de la LOE).  Les tic han d’estar present en tota l’etapa educativa, però emprar les tic no es una manera de solucionar un problema, hem d’incloure-les de la manera adequada. Les tic sempre han de tindre un perquè a l’hora d’utilitzar-les.


AMPLIACIÓ.

      A continuació mostrem el punt 2 de l'article 19 de la LOE on s'especifica la transversalitat de les TIC.

   "2. Sense perjudici del seu tractament específic en algunes de les àrees de l’etapa, la comprensió lectora, l’expressió oral i escrita, la comunicació audiovisual, les tecnologies de la informació i la comunicació i l’educació en valors s’han de treballar en totes les àrees."
  
     A més, si consultem la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (BOE 4/5/2006) podem trobar qualsevol article que hem mencionat anteriorment relacionat amb les TIC i amb la resta de punts que contempla la LOE. En aquest enllaç és molt fàcil trobar la informació que vulguem per la disposició clara i ordenada dels capítols i els articles. A cop d'ull podem veure l'article amb el qual estem interesants, punxem i ens porta al contingut de l'article en qüestió.


2.    Definició del Pla TIC.

Es un projecte del ministeri en col·laboració amb les Conselleries d’Educació per reforçar la integració de les TIC i el coneixement dels centres educatius, formant part de la planificació curricular dels centres.

L’objectiu principal del pla TIC es el desenvolupament del tractament de la informació i competència digital i la integració de les TIC com  a eina didàctica en els processos d’ensenyament - aprenentatge. Encara que també contribueix al desenvolupament de la resta de les competències bàsiques, especialment la competència d’aprendre a aprendre, competència en comunicació lingüística i competència social i ciutadana.

AMPLIACIÓ

Com hem dit, el Pla TIC no només té com objectiu el desenvolupament de la competència digital, sinó que la competència d'aprendre a aprendre o la competència social i ciutadana són també treballades. En aquest sentit, un deixe el següent link http://www.iticlab.es/blog/page/2/, on podeu escoltar una conferencia sobre la integració de les TIC en l'ensenyament, concretament sobre "Les TIC i el tractament de la diversitat." Una vegada arribeu a la pàgina heu de buscar l'audio número 7, ja que trobareu molts audios sobre les TIC i el qu ara ens interessa és aquest.


Em sembla que hi ha dos punts a destacar:

- Una de las mestras que participa a la conferència parla sobre l'ús de la plataforma Google. Y Google canvia cada dia, i nosaltres hem de canviar amb Google. Y quan els alumnes preguntes coses que els mestres encara no saben per aquest canvi constant de Google, entre tots investiguen i descobreixen noves aplicacions, per exemple.

- Les estratègies d'agrupament per a treballar amb les noves tecnologies. Els mestres que intervenen parlen sobre la col·laboració per parelles. Hi ha un alumne "tutor" que té més coneixement que altre i ajuda al seu company a construir el seu coneixement, de manera que van desenvolupant competències com la d'aprendre a aprendre o la social i ciutadana.




3.    Característiques del Pla TIC.

·        Contenir objectius clars. El centre ha de reflectir de forma explicita una visió de conjunt de les seues expectatives, metes i objectius pel que fa a les TIC, a curt termini, mitja i llarg termini.
·       Estar contextualitzat. Ha de tenir en compte les característiques del context TIC del centre, s’ha de conèixer l’ús que es fa de les TIC en el centre.
·     Ser viable i flexible. La formulació dels objectius haurà de concretar-se amb especificació de temps, estratègies, responsables i indicadors d’avaluació.
·         Estar consensuat.
·         Estar organitzat.

4.    Elements del Pla TIC.    

·         Objectius generals del Pla. Es plantegen expectatives o metes en les TIC pel que fa als següents àmbits:
-       Referits a la comunitat educativa.
-       A la formació del professorat.
-       Gestió del centre.
-       Gestió dels recursos.

·         Contextualització del Pla TIC. Referències als senyals d’identitat del context que influeixen en la integració de les TIC en el centre.
- Característiques socials, econòmiques i culturals de famílies i alumnat. No podem dir als alumnes que compren coses cares perquè hi ha gent que no les pot comprar.
- Trajectòria del centre pel que fa a l’ús de les tic. Si mai s’han emprat les TIC  en aquest centre, canviar aquesta mentalitat es dificil.
- Existència de projectes d’innovació relacionats amb TIC, en el qual s’explique o s’aconselle de quina forma des del punt de vista educatiu se poden emprar les TIC
- Característiques del professorat.
- Descripció general dels recursos disponibles.

·    Estratègies per a l’elaboració , la coordinació i la difusió en el centre. Es proposa la creació d’un equip o comissió de coordinació, TIC del centre. Les seues funcions seran les de presentar i planificar tares i activitats del Pla TIC. Les tasques podran ser:
-       Tasques d’elaboració, difusió i revisió del Pla TIC.
-       Tasques organitzatives.
-       Tasques de dinamització
-       Un altre tipus de tasques.

·      Organització de les infraestructures i recursos.
-       Fer inventari dels recursos tecnològics disponibles.
-       Organitzar la zona compartida de la xarxa medusa.
-       Determinar el regim d’us d’espais i recursos.

· Tractament de la informació i competència digital a la programació de l’aula.  Les programacions de les diferents àrees contindran el treball corresponent al tractament de la informació i competència digital.

AMPLIACIÓ

Per exemplificar tot açò del Pla TIC amb les seues característiques i elements i veure-ho més clar, us deixe un enllaç que ens porta  al Pla TIC del col·legi La Immaculada a la província de València. 
                              http://www.lainmaculada.es/PDF/proyectoTIC.pdf

Es veuen amb molt de detall tots els punts mencionats anteriorment, especificant els objectius a assolir respecte a les TIC en cadascun dels cicles de primària. A més apareix una seqüenciació dels contiguts a treballar en cada curs, la qual cosa ens interessa molt a l'hora de programar les classes de les diferents àrees en què utilitzarem les TIC. 

Com a futurs docents, aquest és un bon exemple per començar a fixar-nos en la orgnització i utilització de les TIC a les aules i, a més, pot donar-nos moltes idees.



5.    Tractament de la informació i la competència digital.

     Què es la competència digital?

Són les habilitats per a cercar, obtenir, processar i comunicar informació i transformar-la en coneixements. Inclou altres aspectes com l’accés i selecció de la informació fins a l'ús i la transmissió d’aquesta en diferents suports, incloent la utilització TIC i la comunicació com un element essencial per a informar-se i comunicar-se. En altres paraules:

1.    Per desenvolupar la competència digital...
2.    Hem d’accedir a determinada informació i fer una selecció encertada...
3.    Processant-la i comunicant-la a través de les TIC...
4.     De manera que aquesta informació processada esdevé coneixement.


AMPLIACIÓ

   Per a poder desenvolupar la competència digital en els nostres alumnes i ensenyar-los com trobar informació, discriminar-la i processar-la perquè esdevinga coneixement, el primer pas que hem de donar com a docents és desenvolupar aquesta competència nosaltres mateixos.
        
  En aquest sentit, l'article Desarrollo de competencias digitales docentes en la educación básica, publicat a la revista Apertura, presenta un breu anàlisi de com la formació en competència digital en docents d'educació bàsica amb el programa Habilitats Digitalas per a Tots està ajudant a superar els nous reptes de l'educació al introduir les TIC a les aules.


   A més es mostren els resultats del programa, amb els avanços més notables i els punts que hem d'anar millorant. Açò és molt important perquè hem de saber quins són els nostres punts dèbils en la utilització de les TIC per a tractar de corregir els erros més usuals i fer d'aquest recurs una eina positiva per a l'educació.


     Quina és la seua finalitat?

És un extraordinari instrument d’aprenentatge que destaca per 3 opcions bàsiques:
Aprendre “sobre” les TIC: suposa alfabetitzar a l’alumnat en el seu ús, és a dir, desenvolupar aquesta competència ens ensenya a aprendre a utilitzar les TIC.
 Aprendre “de les” TIC: implica saber aprofitar la informació que ens donen accés i analitzar-la de forma critica, és a dir, seleccionar la informació bona i veritable i separar-la de la incorrecta/falsa; a Internet tenim molta informació i hem de saber processar aquesta informació i agafar la que es bona i veritable.
Aprendre “amb” les TIC: implica saber utilitzar-les com a potent eina d’organitzar la informació, processar-la i orientar-la per aconseguir els nostres fins, és a dir saber com usar les TIC per a l’aprenentatge.          


6.    Coneixements, destreses i actituds de la competència digital.

   ·         Coneixements:
-  Comprensió de la naturalesa i manera d’operar dels sistemes tecnològics.
-     Coneixement dels canvis actuals en les TIC i l’efecte que aquestes tenen en el món laboral, personal i social, és a dir, de quina forma han fet canviar les TIC a tot allò que ens envolta.

-       Coneixement de les característiques essencials del processament de la informació en utilitat fonamentals; els coneixements bàsics de les xarxes en general i Internet.

   ·         Destreses:
-   Destreses relacionades amb l’obtenció d’informació i aplicacions multimedia i les TIC.
-  Avaluació i selecció de noves fonts d’informació i innovació tecnològiques a partir de la seua utilitat per a tasques específiques.
-       Utilització bàsica d’editors d’imatge digital, àudio i vídeo.
-       L’ús eficaç de la xarxa i d’altres eines per aprendre de forma individual i col·laborativa.
-   Tècniques per a la interpretació de la informació, és a dir, usar tècniques pròpies com mirar la font, contrastar la informació o veure si és objectiva/subjectiva, per exemple.

-  Destreses per a la navegació per la word wide web, (WWW), i l’ús de correu electrònic a més de resoldre problemes de programari i maquinari (Hardware i Software).

   ·        Actitud: 
-       Interès per utilitzar les TIC com eina d’aprenentatge i de comunicació i per seguir aprenent nous usos i possibilitats.
-     Valoració positiva de l’ús de les tecnologies per a treballar de forma autònoma i en grups, com instrument de col·laboració i de desenvolupament de projectes de treball cooperatius.
-      Ús responsable de les TIC, actuant amb prudència i evitant informació nociva o il·lícita i presa de consciència de la necessitat de controlar el temps que es dedica a l’entreteniment amb les TIC així com el seu possible poder d’addicció (ús/abús).
-    Actitud positiva davant les tecnologies de la informació i de la comunicació com una font d’enriquiment personal i social.

-       Actitud crítica i responsable sobre els seus continguts i sobre l’ús dels mitjans digitals, tant a nivell individual com social; respecte a les normes de conducta i a la manera de procedir amb els mitjans electrònics. mai emprar les TIC sense motiu o evitar l’ús excessiu de les TIC.

AMPLIACIÓ.

L'actitud que tinguem com a docents davant les TIC és molt important quant a l'eficàcia en el sistema educatiu d'aquesta eina. No hem de caure ni a l'ús abusiu de les TIC ni fer un mal ús d'elles, ja que es llevaria el sentit didàctic que volem amb el sue ús a les aules. 
     
 Aquest article, a partir d'un estudi  sobre mestres realitzat per la Universitat de València tracta sobre l'actitud del professorant davant les TIC com un aspecte clau per a la integració d'aquestes eines en el  desenvolupament de les àrees curriculars.

    http://www.uv.es/~bellochc/doc%20UTE/VE2004_5_6.pdf

Els resultats mostren que, en general, els professors consideren que les TIC són importants per a ells i que si no aprenen a usar-les es quedaran estancats. Pensen que són elements que ajuden a la innovació educativa, que els agrada usar.les i, allò més important, fomenten la participació activa dels alumnes!


   
  Per acabar aquest tema, us invite a veure el següent vídeo tret de Youtube. És part de la conferència "Modelos de integración TIC en educación", en la qual experts de tota Europa i responsables polítics van compartir la seua visió sobre el paper que les noves tecnologies de la informació tindran en l'educació als pròxims anys. Concretament podeu veure la inauguració de la conferència per Ángel Gabilondo, durant la presidència espanyola de la Unió Europea a l'any 2010.







No hay comentarios:

Publicar un comentario