viernes, 7 de marzo de 2014

TEMA 5: LA WEB 2.0

A l’entrada de hui anem a parlar sobre la web 2.0. Aquest concepte engloba aquells llocs web on es possible compartir informació, dissenyar els continguts segons els gustos de l’usuari i interoperar i col·laborar en la World Wide Web. És adir, que els usuaris poden interactuar i  col·laborar entre si creant continguts dins d’una comunitat anomenada virtual, a diferència dels lloc web estàtics on només podem observar els continguts que altres han creat per a nosaltres.

L’índex que anem a seguir és aquest:

1.    Diferències entre la Web 1.0 i la Web 2.0
2.    Aplicacions de la Web 2.0
3.    Algunes Implicacions educatives de la Web 2.0



QUINES SÓN LES DIFERÈNCIES ENTRE LA WEB 1.0 I LA WEB 2.0?
·    La Web 1.0 presenta les següents característiques:
Ø  Pàgines Web estàtiques. No podríem ni afegir comentaris ni enllaços multimèdia…
Ø  Els continguts són produïts pel Webmaster, és el creador de la pagina web, crea tots els continguts.
Ø  L’arquitectura de treball és Client-Servidor. Nosaltres ens connectarem a un servidor i el que farem serà arreplegar la informació que tenim a aquest servidor.
Ø  Visualització de continguts mitjançant un navegador web. L’única manera de visualitzar el contingut que te aquest servidor es mitjançant un navegador web.
Ø L’usuari solament pot llegir el contingut, no pot afegir comentaris.
Ø És necessari tenir instal·lat un programari client en l’ordinador, cada vegada que usem un programa és necessari tenir-lo instal·lat a l’ordinador. Ara no fa falta, simplement, com ja tenim la xarxa, la pròpia xarxa la que ens dona el programari.

·   La Web 2.0 presenta les següents característiques:
Ø Gran interacció entre els usuaris, per exemple als blocs. Es una eina que facilita l’aprenentatge constructivista.
Ø La plataforma de treball és la pròpia pàgina web (no és necessari tenir instal·lat un programari client en l’ordinador).
Ø Contingut dinàmic i continu, va canviant, surten noves informacions.
Ø  Visualització mitjançant navegador, Lector RSS. Ja no has de ficar-te a les pàgines per assabentar-te de les notícies. Si la pàgina web te un Lector RSS a tu t’arriba un missatge
Ø  L’escriptura Web es compartida.  Existeix la possibilitat de que hi haja més d’un escriptor, al contrari que amb el WebMaster.
Ø  La unitat mínima de contingut és el post o article.
Ø Tots són autors de la informació, pots agafar informació d’altres i ampliar-la.

Imagen treta de: http://www.colegiozazuar.com/l/index.php/wikis


QUINES SÓN LES APLICACIONS DE LA WEB 2.0?
Aplicacions de la Web 2.0 segons la activitat a la qual es destina:
Ø  Per expressar-se, crear i publicar: Blocs, Wikis.
Ø Per compartir, publicar i cercar informació: Podcast (Audio), Youtube, Flickr, Del.lici.ous (com MisterWong), Slideshare.
Ø  Xarxes Socials: Scond Life, Twitter, Facebook.
ØPer accedir a informació d’interès: RSS, XML, BlogLInes, cercadors especialitats.
                 
Font: http://antia.fis.usal.es/sharedir/TOL/tutoronline/wikis.html               Font: http://klerix.com/2013/07/19/hemos-movido-la-galeria-a-flickr/


QUINES SÓN LES IMPLICACIONS EDUCATIVES DE LA WEB 2.0?
Ø  És un espai social horitzontal i ric en fons d’informació.
Ø  Està orientat al treball autònom i col·laboratiu.
Ø  Crític i creatiu, fomenta l’expressió personal.
Ø  Permet investigar i compartir recursos per crear coneixement i aprendre.
Ø  Facilita un aprenentatge més autònom, major participació a les activitats grupals.
Ø  Hi ha més interès i motivació.                        
Ø  Permet elaborar materials (sols o en grup), compartir-los i sotmetre’ls a comentaris dels lectors.
Ø  Ofereix espais on-line per a la publicació de continguts.
Ø  Possibilita noves activitats d’aprenentatge i avaluació (Hot-Potatoes)
Ø  Millora competències digitals (cercar, processar comunicar).
Ø  Creació i gestió de xarxes de centres i professors.  



AMPLIACIÓ.
Una vegada hem comentat totes les possibilitats que ens ofereix la web  i sabem que podem dissenyar continguts, es pot dir que el interès educatiu és gegant. La utilització de la web 2.0 a l'aula facilita la participació en comunicació, informació i coneixement que circula per la xarxa.
Com a mestres, hem de donar la màxima importància al procés d'aprenentatge de l'alumne, i la web 2.0 és un recurs molt important en la formació de l'alumnat. A més, tenim la possibilitat de dissenyar, crear i publicar els nostres propis materials de manera que podem personalitzar més el procés segons les característiques del nostre alumnat.

Hem vist que els Blocs són un bon exemple per a utilitzar la web 2.0 i que amb ells podem crear, publicar i expressar les nostres opinions. Per això em sembla interessant l'activitat que propose a continuació, aplicada a les assignatures de llengües del currículum d'educació primària. Així, a la mateixa vegada que treballem continguts, coneixem les eines de la web 2.0, que faran més motivadores i atractives les tasques que demanem als alumnes. A més es portarà a terme un aprenentatge més actiu, ja que els xiquets seran protagonistes de l'activitat i el mestre els orientarà en el procés.
http://imantilla07.wordpress.com/webquest/
- Activitat proposta per a tercer cicle de primària.
- El mestre dedicarà una sessió (dos en cas de ser necessari) per explicar als xiquets què és un Bloc, per a què s'utilitza i com s'utilitza.
- Individualment, els alumnes crearan un Bloc conjunt per a les assignatures d'anglès, castellà i valencià que es dirà Llegir, què divertit!.
- Al Bloc aniran fent entrades cada vegada que acaben de llegir-se un llibre (no només els que el professor demane a classe, també les lectures lliures a casa, a la biblioteca...). Cada entrada portarà per títol el nom del llibre, i  a les etiquetes han de posar anglès1, angles2, valencià1, valencià2... segons siga el primer o segon llibre que penjen en aquest idioma. El que faran serà escriure un resum de l'argument i donar una opinió personal, què els ha agradat més i menys... També poden afegir enllaços a pàgines web relacionades amb els llibres, per exemple: 
                   - Informació sobre l'autor i més obres que ha escrit.
                   - Fires properes al nostre poble.
                   - Contacontes  
- Per  últim, una altra part interessant de l'activitat és que tots els alumnes podran visitar els Blocs del companys per informar-se dels llibres que han triat ells i llegir les valoracions que fan per a decidir si després voldran llegir-los ells també. També poden deixar comentaris als altres Blocs i respondre'ls, creant una mica de debat. Per exemple, un xiquet llegira un llibre que potser no li ha agradat molt i la seua opinió sera negativa. Però un altre xiquet que haja llegit el mateix llibre i l'haja gaudit, el respondrà dient que a ell l'agradat i donarà la seua opinió.

Perquè vegeu un exemple de com seria, podeu visitar el bloc que he creat LLEGIR QUE DIVERTIT!, publicant una entrada com ho faria l'alumne.


AMPLIACIÓ.
   A la següent presentació se'ns presenta un panorama general de les possibilitats i els usos de la web 2.0 en la educació. És molt interessant si us interessa conéixer les eines de les que disposem i com aplicar-les a les aules, com per exemple els bloc i les wikis.

Taller posibilidades de la web 2.0 en la educación from Javier Iglesia Aparicio



AMPLIACIÓ.
Si us fiqueu a l'enllaç que us facilite a continuació, podreu escoltar part d'una conferència sobre la web 2.0 en educació. En aquesta part de la conferència es parla sobre la selecció de continguts i la utilització de llocs web. Entre altres coses, profesionals de la educació parlen de la utiltzació didàctica dels blocs a l'aula i com a través d'eines com aquesta inciten als alumnes a analitzar la informació que troben a Internet i a utilitzar pàgines web que realment siguen interessants. També destaquen l'ampliació d'horitzonts que suposa la utilització de la web 2.0 a l'aula quan per exemple un mestre d'educació física comenta que amb aquest recurs pot donar continguts que amb el mètode tradicional quedaven més oblidats.      

http://www.iticlab.es/blog/audio-no-8-seleccion-de-contenidos-y-uso-de-sitios-web-itic12/ 


AMPLIACIÓ.
Els blogs, com ja hem dit, són un dels molts recursos que ens ofereix la web 2.0. Així doncs he trobat aquest blog que pot ser molt útil per als mestres, ja que trobem una gran varietat de recursos per a l'atenció a la diversitat de l'aula. En ell trobem activitats de totes les àrees que els alumnes poden realitzar a la web.

http://www.aulapt.org/

No hay comentarios:

Publicar un comentario