miércoles, 2 de abril de 2014

TEMA 8. EINES DE LA WEB 2.0: WEBQUEST I CAÇA DEL TRESOR

    A la següent entrada parlarem sobre més eines de la web 2.0. En aquest cas és el torn de les Webquest i les caces del tresor (tresure hunt), molt interessants des del punt de vista educatiu. Aquest és l'esquema que anem a seguir.

Font: http://percybal.wordpress.com/webquest-and-treasure-hunt/

- Definició de Webquest
- Tipus de Webquest
- Parts d’una Webquest
- Exemples de Webquest
- Definició de Caça del Tresor
- Exemples.


1.    QUÈ ÉS UNA WEBQUEST?

                        

                         Font: http://www.ecured.cu/index.php/Webquest          Font: http://losangelesdegerardo.blogia.com/2010/111001-web-quest..php


     Una forma d’utilitzar didàcticament Internet.
     Una activitat de recerca d’informació de forma guiada.
   L’activitat de recerca d’informació, anàlisi, síntesi més que recerca. Seguir una sèrie de pasos per a realitzar una activitat.
     Els alumnes treballen autònomament construint el coneixement.
     El docent orienta tot el procés.


2.    QUINS TIPUS DE WEBQUEST PODEM TROBAR?

     Webquest a curt termini:  google docs.
   És l’adquisició i integració del coneixement d’un determinat contingut d’una o diverses matèries.
     Es dissenya per a ser acabat d’un a tres períodes de classe. És una manera de fer una activitat molt curta en quant a dificultat i al temps.

     Webquest a llarg termini: blocs.
    Es dissenya per a realitzar-lo en una setmana o mes de classe.
    Implica major nombre de tasques; solen culminar amb la realització d’una presentació amb una eina informàtica.


3.    QUINES SÓN LES PARTS D'UNA WEBQUEST?

     Introducció: presenta el plantejament general de la Webquest a tot el grup.
     Tasca: s’identifica amb l’objectiu final de la Webquest: allò que ha d’elaborar-se a l’acabar la Webquest.
     Procés: s’indiquen les activitats i passos que han de realitzar-se i es presenten els recursos. Tinc una sèrie de recursos que me ajuden a fer l’activitat per a guiar-me i anar fent l’activitat pas a pas.
    Avaluació: s’indiquen els aspectes que es valoraran i com es valoraran. Podem fer una rúbrica d’avaluació, avaluant cada una de les activitats. No ho sap fer - Ho aconsegueix fer, però necessita millorar - Ho fa bé – Ho fa mot bé.
     Conclusió: apareixen unes reflexions finals. Per exemple, després de fer aquesta Webquest, l’alumne podrà fer..., és ad dir, que es allò que podrà fer l’alumne amb tot el que ha aprés quan acabe.
     Orientacions per al professor: apareixen suggeriments per a utilitzar la Webquest. Com aplicar-la a l’aula, en quins tipus d’activitats. Per a treballar conceptes que no queden massa clars a classe. Als crèdits cal posar els recursos i la bibliografia utilitzada en la Webquest.


4.    ALGUNS EXEMPLES DE WEBQUEST.

En aquestes pàgines trobem Webquest ja fetes que podem vivitar per a fer-nos una idea de com fer les nostres pròpies.


5.    QUÈ ÉS UNA CAÇA DEL TRESOR?

     La caça del tresor són una sèrie de preguntes i una llista d’adreces o pàgines web de les quals poden extraure o inferir les respostes.
     Existeix una pregunta final que serveix per a poder integrar tots els coneixements que s’han desenvolupat als passos anteriors.
    Són una eina TIC excel·lent per a utilitzar-se en el saló de classes sota el principi que “primer és la metodologia i després la tecnologia”.
     Presenta l’avantatge que aquesta metodologia es pot utilitzar sense internet per a això són necessàries revistes, periòdics i/o llibres.

6.    EXEMPLES DE CAÇA DEL TRESOR.

http://fzayas.com/cazas/cazakirico.pdf


AMPLIACIÓ.

A la següent presentació de slideshare ampliem el tema de les webquest, tracta sobre què és una Webquest. Tracta sobre què es composa i com s'avalua. Si us fixeu, a la diapositiva 9 hi ha un exemple de rúbrica d'avaluació. Em sembla interessant que li pegueu una ullada per a tindre una idea dels criteris a avaluar quan els alumnes acaben la Webquest.
A la presentació, com ja hem dit abans, es fa ènfasi altra vegada sobre la importància de la utilització de la informació.



WebQuest from Profesora_Caccuri



En aquest esquema veiem les parts de què consta una webquest. La part més important és la TASCA.


Font: http://www.monografias.com/trabajos30/webquest/webquest.shtml

És la part més important perquè:
  • Indica a l'alumne què ha de fer una vegada acabe la WebQuest.
  • Es tracta d'analitzar, sintetitzar, treballar amb la informació cercada, fer alguna activitat amb ella.
  • Es centra en l'ús de la informació més que en la seua cerca, ja que el que pretenem és que l'alumne sàpiga què fer amb ella. Aquesta és la eritable finalitat, aprendre a utilitzar la informació que trobem a la web per fer un bon ús d'ella i construir el nostre coneixement amb eines de la web 2.0.



Aquest article, Les Webquest i l'Enriquiment Curricular, posa de manifest que una de les mesures per afavorir l'enriquiment curricular és cercar formats metodològics que no ens porten a un ensenyament mecanitzat i descontextualitzat. I en aquest sentit, les Webquest a l'aula ens donen moltísimes possibilitats per a l'enriquiment curricular i a més afavorixen el desenvolupament de les competències bàsiques, com la competència en comunicació lingüística, la competència del tractament de la informació i la digital, la competència d'aprendre a aprendre o la competència social i ciutadana. Llegiu-lo! És molt important que tinguem en compte totes aquestes eines com les webquest per a millorar la qualitat de l'ensenyament i perquè els alumne aprenguen a saber què fer amb  la informació que poden trobar a la web.


Pel que fa a les caces del tresor, us adjunte un video de YouTube que, en dos minutets tracta de cónvencer-nos d'utilitzar les caces. Ens dóna una idea general i parla sobre la seua utilitat a l'àmbit educatiu. I aquest dos minuts ens donen raon suficients per a utilitzar-les. Jo destaque la part lúdica d'aquesta eina, ja que ens permet treballar continguts a la vegada que els xiquets es diverteixen durant la cerca d'informació que necessiten per a resolre les tasques. La podem utilitzar al finalitzar els temes de qualsevol assignatura, encara que jo la recomane per a anglès.





També  us adjunte un video tutorial de caces del tresor, ja que més endavant farem una pràctica per a realitzar una webquest a través de google sites, però no una caça del tresor. Així, si voleu fer també una caça del tresor podeu consultar aquest vídeo, tret de la pàgina web: http://www.educacontic.es/blog/lo-que-necesitas-saber-sobre-cazas-del-tesoro-y-webquests

No hay comentarios:

Publicar un comentario