miércoles, 14 de mayo de 2014

TEMA 13. IPAD EN EDUCACIÓ PRIMÀRIA.


En aquest tema veurem què és l'IPAD i quines aplicacions educatives ens interessen com mestres. Aquest és l'índex que seguirem:

1.    Què és l’Ipad?
2.    Propostes de treball per Ipad
3.    L’Ipad en l’aula de Primària
4.    Aplicacions Ipad per a Educació Primària

                                         Font: http://www.xicxic.cat/2014/04/22/abckit-laplicacio-per-aprendre-escriure/
1. QUÈ ÉS L'IPAD?
     L’Ipad és dels cridats ordinadors “tablet”; és un aparell fi, de la grandària d’una revista amb una pantalla tàctil a colors que permet als usuaris navegar per la web, veure pel·lícules, enviar correus electrònics i llegir llibres electrònics entre altres coses.
     Té un teclat en la pantalla, també un teclat opcional físic, a més d’un programari especial per a fulls de càlcul i processament de textos.
     No obstant això, els analistes diuen que la seua principal característica està en l’aspecte multimèdia, com llegir periòdics o veure vídeos, més que la seua utilitat com a laptop.


2. PROPOSTES DE TREBALL DE L'IPAD.
     Enregistrament d’àudio: gravar i editar àudios amb Caster Free: lectures, locuccions, dramatitzacions, exposicions...
     Esquema: emprar Wikipanion per llegir un article de Wikipèdia durant uns minuts i després realitzar un mapa conceptual amb MindJet.
     Mapa conceptual: resumir els continguts d’un tema de llengua o coneixement del mitjà creant un mapa conceptual amb Idea Sketch.
     Resum de noticies: buscar i llegir un article usant un lector de notícies d’un periòdic després elaborar un document de text en resposta a un conjunt de preguntes amb el programa Documents Free i enviar-ho com a adjunt al proffessor/a utilitzant el client Mail.
     Comentari de lectura: llegir un llibre digital en iBooks i després de la seua lectura elaborar un document en Documents Free amb la fitxa tècnica, breu resum i opinió personal.
     Narracions visuals: crear una narració visual emprant Puppet Pals on es trien escenaris de fons, personatges, animacions i gravant locucions d’àudio.
     Gràfics estadístics: crear gràfics a parter d’una taula de distribució de freqüències en un full de càlcul amb Documents Free.
     Fitxes PDF: realitzar anotacions en una fitxa en format PDF mitjançant pdf-Notis free per a  remitir-se-la al professor/a pujant-la a un espai comú.
     Edició d’imatges: localitzar i descarregar una foto utilitzant el navegador web Safari. A continuació s’insereix la imatge en una nota d’EverNote per afegir textos i una locució d’àudio que completa el treball d’un tema.
     Geolocalització de materials: explorar una zona geogràfica, comarca, província, país, etc amb Google Earth. Situar marcadors que continguin textos, imatges, enllaços, etc. Gravar un recorregut turístic. Es port completar la informació amb World Explorer.


3. L’IPAD EN EDUCACIÓ PRIMÀRIA.
  Emprar en format intuitïu i natural, ja que per al seu ús, no és necessari cap coneixement informàtic previ.
     Simplement amb la seua manipulació, aprens les claus d’ús de forma ràpida.
 Permet treballar les diferents àrees del currículum a través de les seues aplicacions, augmentant la concentració de l’alumnat i possibilitant l’aprenentatge lúdic.
     L’iPad, possibilita el treball individualitzat adaptant-se al ritme d’aprenentatge de l’alumne alhora que permet la creació de grups homogenis de treball usant un dispositiu grupal (sempre en grups reduïts, perquè l’aprenentatge siga significatiu).
                               
                                                                        Font: http://andrewsanch.blogspot.com.es/2012/11/ipad-tablet.html


4. APLICACIONS IPAD EN EDUCACIÓ PRIMÀRIA.
     iWriteWords: per a estimular i ensenya  a escriure al xiquet.
  Read Me Stories: és una biblioteca d’històries que el xiquet pot llegir només passant amb el dit. És un llibre amb capítols i cada capítol te històries molt visuals.
     Kid Paint: igual que el paint, però per a xiquets.
     Magic Piano: permet al xiquet aprendre a tocar el piano amb l’Ipad.
  Math Party: permet fer càlculs mentals per a xiquets a partir de 5 anys. Té diversos nivells i pots jugar amb els teus pares.
     ABC 123 Writing Practice: permet al xiquet aprendre a escriure en anglés i també els números.







 AMPLIACIÓ.

M'agradaria començar l'ampliació amb un vídeo que ens mostra molts dels avantatges que l'ipad té a la educació a través de la experiència de la utilització de la eina als col·legis de Chicago, la finalitats dels quals és crear apps que siguen atractives per als alumnes grans i xicotets.







Els dispositius mòbils, i més concretament les tablets s'han convertit en un recurs molt útil per a treballar amb xiquets amb necessitats educatives especials gràcies a l'accessibilitat que presenten algunes de les seus característiques. Es pot treballar amb elles a l'àmbit terapèutic, familiar i escolar, que és el que com a mestres ens interessa més. 

                                        
Font: http://blogs.ciberespiral.org/inclusiondigital/ca/category/ipads-y-nee/

L'ús de les tablets amb aquests nens han millorat aspectes com l'atenció, la concentració i la motivació dels xiquets a l'hora de treballar.

En el cas de l'autisme, per exemple, les tablets han facilitat molt el procés d'ensenyament- aprenentatge. Vaig a parlar en concret d'una aplicació anomenada iSeqüències.


Fon: https://itunes.apple.com/es/app/isecuencias/id506624913?mt=8


Fou desenvolupada per la Fundació Planet Imaginari. Té un cost de 2,39 euros que la escola pot assumir sense problema. És una aplicació en català que ajuda a aprendre i a desenvolupar-se als nens autistes. L'aplicació consta de 4 àrees generals que treballen de forma lúdica les dificultats per a la lectura mental, la manca se sensibilitat cap als senyals socials i l'absència de reciprocitat emocional. Les 4 àrees són:

  • Hàbits d'autonomia.
  • Esdeveniments o activitats lúdiques.
  • Situacions quotidianes.
  • Emocions.

Relacionat també amb els ipads i els xqiuest amb autisme, és molt interessant l'article El iPad como herramienta para desarrollar el lenguaje hablado en niños con autismo on conta que s'ha fet un estudi que va demostrar que dispositius que s'utilitzen per a estimular la parla en xiquets autistes de entre 5 i 8 anys com l'ipad, aconsegueixen un desenvolupament de paraules parlades molt major al que s'aconseguiria amb altres intervencions. És un altre exemple de com les TIC, a través del ipad milloren la qualitat de l'educació. Crida també molt l'atenció que alguns pares del xiquets que participaren a l'estudi van tindre per primera vegada una conversa amb els seus fills, ja que gràcies als ipads la comunicació entre els nens autistes i les seues famílies és cada vegada més possible.




Com a mestra, m'agraden molt també les aplicacion enfocades a l'escrptura dels xiquets, tant d'infantil com a primària.
Per exemple Abc Writer. És una aplicació gratuïta per a android que podem emprar a educació infantil i que consisteix en una manera divertida d'aprender a escriure lletres i números.
Els alumnes han de seguir les estreles per formar lletres, i quan hagen completat tot el traçat rebran un aplauso que el motivarà per continuar i passar a la següent lletra. A més, cada vegada que avaben una lletra, l'aplicació la pronuncia perquè els xiquets memoritzen de forma natural el nom de la lletra i la seua pronunciació. Podem triar entre l'alfabet de lletres mayúscules, minúscules, números del 0 al 9 i les vocals.
Pense que aplicacions d'aquest tipus són molt motivadores per als alumnes, perquè trenques amb la monotonia del full i el llapiç i omplir fitxes amb les lletres. No empraria només aquesta eina per al procés d'aprenentage de l'escriptura, però és un instrument complementari que recolça aquest procés i que manté als alumnes interessats. 


Per a educació primària, m'ha agradat per exemple aquesta idea de fer concerts per utilitzar l'ipad didàcticament. A més aquesta aplicació és especialment interessant des de que ens hem assabentat que la música deixarà de formar part del currículum de primària. Així que jo utilitzaria aquest exemple per incloure la música de manera transvfersal a altres assignatures i poder treballar-la amb els xiquets i fer concerts com aquest.             

                                          






L'ipad és també una eina molt útil per al mestre, per a la seua organització ja que pot servir com a cuadern de notes. Et serveix com a mena de diari i horari que ens permet, entre altres coses, organitzar les tutories i la programació d'aula o posar anotacions amb imatges i vídeo.





Com a conclussió, direm que l’ipad és una eina molt bona que ens ofereix gran quantitat d’aplicacions educatives i que a més són molt motivadores per als alumnes. Encara que les aplicacions semblen que son iguals per a tots, podem adequar-les a les necessitats de cada alumne, el que fa que encara siga més útil ja que aconseguim individualitzar l'educació segons les característiques de l'alumnat.

A més, com ja hem comentat, l’Ipad és fantàstic per als nens amb necessitats educatives especials com ara nens autistes, ja que hi ha aplicacions per a l’interpretació d’emocions o serveix també com a diccionari amb pictorgrames. D’altra banda trobem casos de paralisi cerebral on gràcias a l’Ipad poden comunicar-se. És a dir que amb els ipad accedim a un món enorme per a persones amb dificultats de comunicació.

Te molts avantatges, sí, però també un gran inconvenient, el preu. Al ser tan elevat és molt difícil que arribe a totes les aules, i menys ara amb la crisi econòmica. Per això és més fàcil trobar més col·legis privats que proporcionen aquestes eines. 



No hay comentarios:

Publicar un comentario