miércoles, 19 de febrero de 2014

TEMA 3. DOCÈNCIA VIRTUAL. E-LEARNING I B-LEARNING.

A l'entrada de hui anem a parlar sobre la docència virtual a través del E-learning i el B-learning. En aquestes eines es recolza el paradigma pedagògic del connectivisme, que planteja entre altres coses que l'aprenentatge pot residir fora de nosaltres i que està enfocat a connectar conjunts d'informació especialitzada.


QUÈ ÉS EL E-LEARNING?

Ø  Formació que utilitza la xarxa com tecnologia de distribució de la informació. Sigui la xarxa oberta (Internet) o tancada (intranet)
Ø  Un ensenyament a distancia obert, flexible (quant a l’horari per exemple), i interactiu basat en  l’ús de les TIC i sobretot aprofitant els mitjan que ofereix Internet.
Ø  Permet la distribució i l’accés a col·leccions de materials d’aprenentatge sobre un mitja electrònic usant un servidor web per a distribuir-los. Un navegador web per accedir i protocols TPC/IP i http per facilitar l’intercanvi.

Font: http://mitecnologiaeducativa.wordpress.com/


QUINES SÓN LES CARACTERÍSTIQUES DEL E-LEARNING?

Ø  Ús de navegadors web per accedir a la informació
Ø  Aprenentatge molt recolzat en tutories.
Ø  Materials digitals i aprenentatge flexible.
Ø  Us de protocols TCP I HTTP per facilitar la comunicació.
Ø  Aprenentatge mitjançant PC.
Ø  Aprenentatge individualitzat vs col·laboratiu i interactiu.
Ø  Utilització d’eines síncrones i asíncrones.
Ø  Administració dels materials en un servidor web.
Ø  Connexió professor alumnes separat per espai i temps.
Ø  Multimèdia/Hipertextual-hipermèdia. Això vol dir que tenim nombrosos materials.


QUINS SÓN ELS AVANTATGES DEL E-LEARNING?

Ø  Posa a disposició dels alumnes molta informació.
Ø  Facilita l’actualització de la informació i dels continguts..
Ø Permet la deslocalització dels coneixements. Es a dir, ara el coneixement esta en qualsevol lloc i podem accedir en qualsevol moment.
Ø Facilita l’autonomia de l’estudiant, es a dir, pot estudiar al seu ritme i no necessita que el mestre li diga en cada moment que ha de fer.
Ø  Propicia una formació Just in time i Just for me. Just in time perquè pots cercar-ho en qualsevol moment i just in time perquè es per a mi i segons les meues necessitats
Ø  Afavoreix una formació multimèdia.
Ø  Afavoreix la interactivitat en diversos àmbits. A través dels debats, xats... es creen interaccions entres mestres i alumnes.
Ø  Estalvia costos i desplaçaments.
Ø  Facilita l’és dels materials per a diversos cursos. Per exemple, pot agafar el materials d’anys anterior i modificar el de l’any vigent a partir del que ja tenies.
Ø  Facilita una formació grupal i col·laborativa.


QUINS SÓN ELS INCONVENIENTS DEL E-LEARNING? 

Ø  Mes inversió de temps per part del professor.
Ø  Mínimes competències tecnològiques de professor i alumne.
Ø  Habilitats de l’alumnat per a l’aprenentatge autònom.
Ø Disminueix la qualitat de la formació si no existeix un ràtio adequat de professor-alumne.
Ø  Requereix més treball del convencional.
Ø  Baixa qualitat de molts continguts i cursos actuals.

AMPLIACIÓ.
La següent presentació ens presenta de manera esquemàtica, senzilla i dinàmica les característiques, avantatges i inconvenients del E-learning i els principis que hem de tindre en compte a l'hora d'aplicar-ho.




Us recomane visitar aquesta plataforma e-learning per a xiquets, on podreu sol·licitar informació sobre blanet. Es tracta d'una plataforma e-learning d'idiomes per a nens molt interessant que empra  una metodologia didàctica basada en videoconferències amb professors natius. Fou fundada en 2011 per emprenedors de la Rioja i ha rebut premis per tractatar-se d'una de les millor iniciatives relaciones amb aquest tipus de tecnologia.


QUÈ ÉS EL B-LEARNING?

Ø  Combina l’ensenyament cara a cara amb l’ensenyament virtual.
Ø  Combinació de les classe magistrals amb els exercicis, els estudis de cas, jocs de rol i enregistraments de vídeo i àudio juntament amb la tutoria i l’assessorament.
Ø  Qualsevol possible combinació d’un ampi ventall de mitjans per a l’aprenentatge dissenyats per a resoldre problemes específics.
Ø  Les e-eines combinades amb altres mes convencionals on el docent haurà d’assumir responsabilitats atorgades pel model presencial i pel model tradicional.
Ø  e-eines + t-eines: el mestre ha d’utilitzar-les ambdues. Es a dir ha de saber utilitzar les eines de les tecnologies del E-learning combinades amb les eines tradicionals.

AMPLIACIÓ.
En aquest vídeo de YouTube podeu veure un exemple de proyecte B-learning i com s'estructura una determinada activitat. Es planteja un tema d'estudi i s'estableix l'activitat presencial i l'activitat virtual. A través d'aquest exemple queden clars quins són els objectius que es pretenen amb el sistema d'aprenentatge B-learning i quin és el seu impact al sistema eduactiu: la creació d'espais col·laboratius on tots els integrants participen de manera activa i són constructors del seu aprenentatge a la vegada que van ampliant les seues competències en matèria de les TIC.





QUINS SÓN ELS ASPECTES IMPORTANTS D’UN SISTEMA B-LEARNING?

Ø Cal incloure en l’aprenentatge, les propietats de l’espai virtual. S’ha de guiar i modelar les discussions quan els alumnes estan connectats.
Ø  La informació per a ser tractada requereix coneixement per a la seua interpretació.
Ø  Permet adquirir coneixements tècnics funcionals
Ø No s’aprèn en solitari sinó en solidari, en comunicació amb els altres mitjançant fòrums, xats...
Ø Les tutories apareixen com una possibilitat d’ajuda tant en l’ensenyament presencial com a distància.
Ø Permet la formació de professionals amb competències integrals: sentit crític, creativitat i coneixement de la societat.



AMPLIACIÓ.
   Quan estàvem parlant sobre que és allò del E-learning no hem mencionat el concepte implícit del E-learning: "aula virtual", un entorn d'ensenyament-aprenentatge basat en un sistema de comunicació mediat per ordinador. És un intent de implementar, mitjançant aplicacions telemàtiques, la qualitat de la comunicació de la formació presencial en la educació on-line. En el llenguatge quotidià oposem virtual a real, però lo virtual és poseeix les mateixes característiques que els objectes o situacions reals. Per això és important la introducció d'aquesta "aula virtual" a les classes de hui en dia, perquè entre altres coses és molt motivador per als xiquets treballar amb eines que els permeten acostar-se a la realitat. És a dir, que aquestes aules són la manera de incorporar els efectes didàctics de les aules reals a contextos en els quals no és possible unir físicament als participants en un procés d'ensenyament-aprenentatge. (Barroso, J.; Cabero, J. Nuevos escenarios digitales).

A les següents pàgines, encara que són en angles, podem trobar moltísimes aplicacions relacionades amb la filosofia de la web 2.0 per a l'aplicació educativa:
 http://c4lpt.co.uk/directory-of-learning-performance-tools/
 http://www.go2web20.net/


No hay comentarios:

Publicar un comentario