miércoles, 16 de abril de 2014

TEMA 10. XARXES SOCIALS EN EDUCACIÓ. TWITTER I FACEBOOK.

A la següent entrada anem a parlar des xarxes socials, i ens centrarem en Facebook i Twitter. 

                              
Font: http://micelmovil.wordpress.com/2013/08/23/sabias-que-los-mexicanos-han-optado-por-cuatro-redes-sociales/

Aquest és l'índex que anem a seguir.

1.    Definició i característiques de les Xarxes Socials. 
2.    Tipus de Xarxes Socials
3.    Usuaris potencials.
4.    Twitter i Facebook.
5.    Aplicacions educatives de Twitter i Facebook.


1. DEFINICIÓ DE XARXES SOCIALS.

Algunes de les seues característiques més importants són:

 Són xarxes de relacions personals, també anomenades comunitats, que proporcionen sociabilitat, suport, informació i un sentit de pertinença i identitat social.
     Són grups de persones amb alguns interessos similars, que es comuniquen a través de projectes.
  Existeix un cert sentit de pertinença a un grup amb una cultura comuna: es comparteixen uns valors, unes normes i un llenguatge en un clima de confiança.
   Són llocs web que oferixen serveis i funcionalitats de comunicació diversos per mantenir en contacte els usuaris de la xarxa.
   Es basen en un programari especial que integra nombroses funcions individuals: blocs, wikis, etc en una mateixa interfície.
   Com exemples de Xarxes Socials més importants: Twitter, Facebook, MySpace, Ning, Second Life, Tuenti.
Font: http://tecnologiaparapymes.es/uso-redes-sociales-pymes/


2. TIPUS DE XARXES SOCIALS

Segons l'activitat.
  • Microblogging: permeten enviar i publicar missatges breus de text, així com seguir a altres usuaris. Twitter, Muugoo, Plurk.
  • Jocs. Els usuaris potencials són aquells que busquen relacionar-se per jugar. Second Life, Haboo.
  • Geolocalització. Permet saber la posició d'un objecte, persona, monument. Foursquare, Metaki.
  • Marcadors socials. A través d'etiquetes classifiquen, emmagatzemen, enllaços per ser compartits. Digg, Diigo.


Segons contingut.
  • Fotos: permeten emmagatzemar, ordenar, buscar i compartir fotografies. Fotolog, Flickr.
  • Música: permeten escoltar música a més de classificar-se i compartir-la. Last Fm, Grooveshark.
  • Vídeos: permet crear perfils i llistes d’amics. Youtube, Vimeo.
  • Documents: es poden trobar, publicar i compartir textos. Scribd.
  • Presentacions: permeten classificar i compartir les presentacions professionals. Slideshare, Glogster.
  • Notícies. Permeten veure la informació que més interessa. Digg, Meneame.
  • Lectures: es poden classificar les preferències literàries. WeRead.



3. USUARIS POTENCIALS. tema 16
  • “Social media selectors”. Orientats a la funcionalitat en termes de la comunicació i contacte amb el grup de referència (40%)
  • “Simple social network”. Motivats per la dimensió lúdica i el relacional pel que fa al seu grup social (33%)
  • Trend followers. L’entreteniment i la informació d’esdeveniments i festes constitueixen el seu principal leivmotiv (19%)
  • “Social media addicts”. Tenen una clara intencionalitat “professional” (10%)



4. FACEBOOK I TWITTER.

Font: https://www.facebook.com/facebook
    Facebook és un lloc web de xarxes socials creat per Mark Zuckeberg i fundat per Eduardo Saverin, Chris Hughes, Dustin Moskovitz i Mark Zuckerverg.
  Originalment era un lloc per a estudiants de la universitat d’Harvard, però actualment està obert a qualsevol persona que tinga un compte de correu electrònic.
     Disposa d’una llista d’amics i un grup de pàgines o es pot reunir gent d’interessos comuns.
     Existeix la possibilitat d’incloute fotos i videos al mur.


Font: http://www.tecnohotelnews.com/2013/03/el-papel-de-twitter-en-el-turismo/ 
     La xarxa permet manar missatges de text pla de baixa grandària amb un màxim de 140 caràcters, cridats tweets, que es mostren en la pàgina principal de l’usuari.
     Els usuaris poden subscriure’s  als tweets d’altres usuaris.
     Per defecte, els missatges són públics, podent difondre’s privadament mostrant-los únicament a seguidors.


5. Aplicacions Educatives de Twitter i Facebook:

Twitter:


Canal de notícies en temps real per a la comunitat educativa.
     Avís sobre la publicació de butlletins informatius periòdics.
     Informacions de caracter més oficial, com beques, dades d’exàmens,...
     Com agenda i recordatori d’esdeveniments tals com reunions o trobades.

Establir un canal de noticies en diferit mitjançant l’ús dels widgets que permeten publicar la informació de Twitter en les pàgines web.

Establir una comunicació bidireccional entre el centre i la comunitat educativa. A diferència d’un fòrum de discussió, l’abast de Twitter està restringit als seguidors dels usuaris.


Alguns exemples d’aplicacions educatives de Twitter:


Facebook:

En primer que vaig visualitzar com interessant són els grups. Vaig crear tres grups, un per cada curs i vull anar comentant les activitats de classes, especialment pretenc anar trobant un espai per a la reflexió respecte dels problemes que anem enfrontant. La inscripció al grup va quedar com obligatòria per als alumnes, el accés al grup es per invitació.

Els esdeveniments, a través dels quals vull anar refrescant la memòria dels meus estudiants respecte d’activitats, lectures, proves, exàmens i tot allò que és part de la vida escolar i que anotem a les nostres agendes.

Crear les meues pròpies enquestes amb contingut educatiu, però havien de ser entretingudes, simpàtiques, senzilles, no diferenciar-se massa en la forma de les quals agraden als meus alumnes, però tenir una fundada raó didàctica.

Study Groups: és una manera ràpida i fàcil de col-laborar amb els seus companys de classe i planificar tasques per als seus cursos. Molt semblant al Google Drive.

Mathemathical Formules: amb aquesta aplicació podràs escriure missatges en el mur dels teus amics amb fórmules matemàtiques, aquestes fórmules s’escriuen amb la sintaxi de Latex.

CiteMe: amb aquesta aplicació pots obtenir cites per a les teues notes amb format de WorldCat, el catàleg més gran del món.

BooksiRead: pots qualificar i compartir opinions sobre els llibres que estàs llegint o has llegit també pots consultar les opinions d’uns altres o buscar usuaris amb gustos similars.


AMPLIACIÓ.

Als últims anys les xarxes socials han rebut més i més importància, però en moltes ocassions els mestres ens formem la idea de que no són bones per als alumnes. La seua expansió és una realitat i ens diuen que no podem lluitar contra elles i que hem de treballar amb elles i utilitzar-les per a motivar a l'alumnat. Però sincerament no crec que el potencial educatiu de xarxes socials com facebook i Twitter siga equiparable al de Glogste o Photopech, per exemple.

No obstant això sí que es de veres que hem d'aprofitar les possibilitats que ens ofereixen en l'educació, però crec que funcionaria millor en nivells més alts que a la primària. De fet, a la universitat som molts els estudiants que utilitzem Facebook per a compartir apunts i fer treballs en grup, ja que aquesta eina ens dóna la possibilitat de crear grups tancats d'amics on podem penjar arxius i deixar comentaris privats. 

Peró em sembla que els alumnes de primària puguen crear grups entre ells per a fer treballs perquè no tots tenen un compte a facebook i no crec que jo com a mestra haja de dir-los que es facen un per a poder treballar a qualsevol treball. No em sembla correcte perquè no és una eina merament educativa i te certs perills sobretot per a xiquets. Així que el que proposaria com a mestra seria:
  • Utilitzar el propi facebook del mestre i crear un grup amb u o dos mestres més d'altres centres.
  • Iniciar un projecte col·lectiu per a treballar alumnes i mestres junts.
  • Els mestres, cada vegada que fan coses a classe amb els alumnes relaciones amb el projecte ho penjaran al grup de facebook.
  • Els alres aniran descarregan les aportacions del altres col·legis.
  • Cada classe farà el seu projecte per separat, és a dir, que cada classe tindrà el seu propi projecte. Es tracta de compartir la informació però cada classe anirà formant el projecte com vulga.
  • El mestre, a l'hora de compartir materials i descarregar documents ho farà utilitzant la pissarra digital o el projector perquè els alumnes pugan veure com es fa i quan tots tinguen facebook i estudien a l'ESO o la universitat sàpiguen com fer-ho. 


He trobat una pàgina en Facebook que pot resultar interessant per als mestres d'educació infantil i primària. La pàgina es diu Educació primaria i preescolar. Ideas para compartir. Si voleu accedir als recursos, informacions i notícies que es penjen a aquesta pàgina heu de ficar-vos al vostre facebook, buscar aquesta pàgina i punxar a like.

A la pàgina podeu trobar, per exemple, materials d'educació especial o fitxes per a treballar amb xiquets amb dislexia.

És una de les aplicacions educatives que més m'agraden de facebook. No utilitzem directament facebook amb els alumnes, cosa que com he comentat anteriorment no m'agrada, sinó que els mestres recopilen materials que després poden adaptar o no per a treballar amb la seua classe. Podem formar grups amb mestreS de tots el punts d'Espanya inclús de més països per a compartir materials, recursos, informar de jornades relacionades amb distints àmbits de l'educació... Així que encara que no podem utilitzar facebook directament amb els alumnes de primària, sí que és molt útil per a que els mestres estiguen en contacte. 

Però sí que es molt utilitzat pels alumnes més grans, els que són a batxiller, per exemple. N'hi ha alumnes que han format els seus grups propis d'estudi per passar-se apunts, fer preguntes sobre les assignatures i preguntar pels deures quan han faltat a classe. 




Quant a l'ús educatiu de Twitter, en aquesta  presentació de slideshare es diferència la seua aplicació educativa segons siga informativa o formativa. La primera per a difundir enllaços relacionats amb activitats acadèmiques, per exemple, i la segona per a compartir recursos educatius i fomentar la participació activa dels estudiants, per exemple. A la presentació podeu veure més aplicacions formatives i informatives. Jo en realitat no era conscient de la quantitat de coses que podem fer amb eines de microblogging com Twitter fins ara, i ací en teniu unes quantes idees.
També ens donen una sèrie de coses a considerar per si pensem utilitzar Twitter a l'educació (és ràpid i senzill, hem de revisar-ho periòdicament...). Per últim ens parlen dels serveis que podem utilitzar per a potenciar aquesta eina, com twitpic o ifrog. Així que si penseu aplicar-la doneu una ullada a la presentació!


No hay comentarios:

Publicar un comentario