En aquesta entrada anem a parlar sobre la societat de les TIC, quines són les seues característiques i què ens aporten.
QUINES
SÓN LES CARACTERÍSTIQUES DE LA SOCIETAT DE LES TIC?
Ø Gran
presència del Mass Media i de les noves tecnologies de la informació i la
comunicació (TIC), amb els seus llenguatges audiovisuals en tots els àmbits de
la societat: oci, llar, món laboral.
Ø Gran
quantitat d’informació al nostre abast. Cada vegada ens resulta mes fàcil
accedir a tot tipus d’informació, però precisament l’abundància de dades que
tenim ens fa difícil seleccionar en cada cas la informació mes desitjada.
Ø Continus avanços científics i tecnològics en tots el camps del saber, especialment en bioenginyeria,
enginyeria genètica, noves tecnologies. El coneixement es va renovant
veloçment.
Ø La
fi de l’era industrial. La major part de la població activa dels països en els
quals s’ha consolidat la “societat de la informació” treballa en el sector
serveis, i gairebé sempre una forta dependència de les TIC per a realitzar el
seu treball.
Ø Llibertat
de moviment. La societat de la informació, sustentada per la voluntat de globalització
econòmica i cultural, porta amb si una creixent llibertat de moviment.
Ø Nous
entorns laborals. Les noves tecnologies revolucionen l’organització dels
entorns laborals i obren possibilitats al tele-treball.
Font: http://pdm-promo2009.blogspot.com.es/2009/10/caracteristicas-de-las-tics.html
AMPLIACIÓ.
Hem vist que una de les característiques de la societat de les TIC són els avanços científics i tecnològics. Per mostrar-nos aquests avanços a la societat es fan fires i exposicions. Un exemple que tenim molt a prop és el Mobile World Congress de Barcelona, que està tenint lloc durant els dies 24. 25.26 i 27 de febrer. És un congrès que es celebra anualment al voltant de la telefonia mòvil, sent la exposició més gran del món en aquest sector. Un dels avanços que ha mostat aquest any ha sigut els dels primers mòbils en curvatura, que s’adapten a la forma d’on tu el portes. Amb aquest exemple volem mostrar que la societat està continuament innovant al camp de la tecnologia. És a dir, que les TIC son una realitat en la societat, i l'escola ha de donar resposta a les noves exigències que se'ns plantejen, a les noves necessitats de la societat de la informació i la comunicació. Per això és fonamental que els mestres introdusquem els nous avanços tecnològics de manera didàctica a les aules, perquè al futur els alumnes puguen fer frent a les exigències de la societat.
AMPLIACIÓ.
A l'article El impacto de las TIC en la sociedad del milenio: nuevas exigencias de los sistemas educativos ante la "albafetización tecnológica" els seus autors parlen de com el desenvolupament tecnològic desencadena diferents posicionaments a favor o en contra dels canvis. Personalment destacaria dues coses:- Un dels impacts més positius de les TIC recae a l'àmbit educatiu, ja que ens dóna la possiblitat de fer més còmode el procès d'ensenyament-aprenentatge mitjançant aules viruals i Internet.
- La reflexió que fan sobre l'escola com a "ente socialitzador". És a dir, que com ja havíem comentat anteriorment, l'escola ha d'adaptar-se a les demandes culturals de cada època. I ara, a l'era tecnològica, l'escola ha d'atendre a açò que alguns anomenen l'analfabetisme tecnològic, ja que pot donar lloc a desigualtats socials en un futur (cerca d'empleo, desenvolupament en el medi...).
QUÈ
SÓN LES TIC?
Conjunt de processos i productes derivats de les eines
(maquinari i programari), suports i canals de comunicació, relacionats amb
l’emmagatzematge, processament i transmissió digitalitzada de la informació.
QUINES
SÓN LES CARACTERÍSTIQUES DE LES TIC?
Ø
Immaterialitat. Hi ha uns processos immaterials.
Ø
Deslocalització. Anem a Internet des d’un servidor.
Ø
Interactivitat.
Ø
Instantaneïtat. Whatsapp o Google són instantanis.
Ø
Reproducció il·limitada. Podem veure la informació totes les vegades que
nosaltres vulguem, és a dir, podem aplicar aquesta eina tantes vegades con
vulguem.
Ø
No linealitat (Hiperenllaços). Podem entrar a una pàgina web i que aquesta et porte a
altra completament diferent, no relacionada.
Ø
Interconnexió. Podem tindre varies eines TIC connectades a la vegada entre si.
Ø
Diversitat/Multiformat. Hi ha molta informació que està en diferents formats
(text, imatge, so, realitat augmentada).
QUINES
SÓN LES APORTACIONS DE LES TIC?
Ø
Fàcil accés a tot tipus d’informació, sobre qualsevol tema i en qualsevol format. La
informació és la matèria primera que necessitem per a crear coneixements.
Ø
Instruments per a tot tipus de procés de dades. Els sistemes informàtics, integrats per ordinadors,
perifèrics i programes, ens permeten realitzar qualsevol tipus de procés de
dades de manera ràpida i fiable.
Ø
Canals de comunicació immediata síncrona i asíncrona, per a difondre la
informació i contactar amb qualsevol persona o institució del mon mitjançant
l’edició i difusió de la informació.
Ø
Emmagatzematge de gran quantitats d’informació en petits suports de fàcil transport.
Ø
Automatització de les tasques, mitjançant la programació de les activitats que volem
que realitzin els ordinadors. Per exemple, amb Google calendar podem dir que
tots els dilluns ens envie un correu per dir-nos que hem d’estar a x hora en x
lloc.
Ø
Interactivitat. Els ordinadors ens permeten “dialogar” amb programes de gestió, etc. Ja
no estem limitats amb només la pantalla, sinó que podem dialogar amb la
pantalla, manipular dades.
Ø
Homogeneïtzació de les codis emprats per al registre de la informació
mitjançant la digitalització de tot tipus d’informació.
Ø
Instrument cognitiu que potencia les nostres capacitats mentals i permet el
desenvolupament de noves maneres de pensar.
QUINES
LIMITACIONS TENEN LES TIC?
Ø
Problemes tècnics: incompatibilitats entre diversos tipus d’ordinadors i
sistemes operatius.
Ø
Falta de formació: la necessitat d’uns coneixements teòrics i pràctics que
totes les persones han d’aprendre, la necessitat d’aptituds i actituds
favorables.
Ø
Problemes de seguretat. Circumstàncies com el risc que es produeixin accessos
no autoritzats als ordinadors de les empreses que estén connectats a Internet i
el possible robatori dels codis de les targetes de crèdit al comprar en les
botigues virtuals.
Ø
Barreres econòmiques. A pesar del progressiu abaratament dels equips i
programes informàtics, el seu preu encara resulta prohibitiu per a moltes
famílies.
Ø
Barreres culturals. La llengua dominant, l’anglès, en la qual vénen moltes
referències i informacions d’Internet, etc. De vegades la gent no es descarrega
un programa en concret perquè està en anglès.
No hay comentarios:
Publicar un comentario