miércoles, 12 de febrero de 2014

TEMA 2. INTEGRACIÓ DE LES TIC AL CURRÍCULUM.


Hui parlarem sobre com integrar les TIC al currículum i sobre com la inclusió d'aquesta eina ha atribuït un nou rol als mestres.

QUINS SÓN ELS PARADIGMES EDUCATIUS DELS QUALS PARTIM?
-Paradigma conductista: el ser humà es una máquina que apren conductes mesurables, observables i quantificables.
-Paradigma cognitiu: organisme que desenvolupa procesos cognitius i afectius.
-Paradigma abientalista. escenari on es realitzen les interaccions entre les persones i el medi.
-Paradigma constructivista: organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius en un escenari d'aprenentatge, és a dir, l'alumne, a poc a poc, va construint el seu aprenentatge.

Les TIC són un complement perfecte per recolçar el paradigma constructivista, ja que aquesta eina permet als alumnes investigar de manera autónoma, seleccionar informació i anar construint el seu coneixement tal i com planteja el paradigma constructivista.

IMPLICACIONS PER AL DISSENY DE LA EDUCACIÓ.
-El currículum es considera tancat i obligatori.
-Disseny de la instruccio amb definició precisa de continguts i objectius.
-Els aprenentatges complexos es poden descompondre en tasques més simples.
-L'avaluació dels resultats se centra en el producte final, sense tenir en compte el procés.
-La motivació depèn de reforços externs.


COM HA EVOLUCIONAT EL MODEL D'ENSENYAMENT - APRENENTATGE?
  • El model clàssic es caracteritza perquè:
-Apernentatge es adquirir coneixements.
-El professor transmet la informacio.
-El control d'aprenentatge està en mans del professors.
-Els continguts estan centrats en el currículum.
-El paper del professor és ensenyar, transmetre coneixements.
-El paper de l'alumnes és adquirir-los. 
  • El model actual es caracteritza perquè:
-L'aprenentatge s'entèn com una construccio de significat.
-L'avaluacio no se centra nomès en el producte de l'aprenentatge, sinó també en el procés.
-El paper del professor és intervindre en l'aprenentatge de l'alumne.
-El paper de l'alumnes és aprendre a aprendre.
-L'alumne s'entèn com a subjecte autónom, el control de l'aprenentatge està en les seues mans des del principi.
-L'aprenentatge es concep com a recerca activa i constructiva.
-Importen els continguts pero també el procès, és a dir, importa a on arribem pero també com hi arribem.

QUINS PRINCIPIS GENERALS HEM DE TINDRE EN COMPTE PER A LA INTEGRACIÓ DE LES TIC? 
Hem de saber que els recursos audiovisuals, informàtics i telemàtics que els mestres emprem, han de ser percebuts més que com elements tècnics, com elements didàctics i de comunicació. Açò ens porta a assumir una sèrie de principis generals:

-Qualsevol tipus de mitjà, des del més complex fins al més elemental, ha d'estar justificat.
-L'aprenentatge no depèn del mitjà, sinó fonamentalment de les estratègies i tècniques didàctiques aplicades.
-Abans de plantejar-nos que mitjà utilitzar, hem de plantejar-nos per què, com ho anem a usar i que pretenem amb ell.
-Cap mitjà funciona en el buit, sinó en un context complex.
-Els mitjans són tranformadors de la realitat.

AMPLIACIÓ:

A l'hora d'introduir les TIC al currículum, hem de tindre molt present aquests principis, ja que l'eficàcia d'aquestes eines tecnològiques en l'educació depén del grau d'assoliment que els mestres tinguen d'aquests principis. Si no justifiquem l'ús de les TIC a determinades activitats i no expliquem als alumnes el perquè de la seua utilització i què és allò que volem aconseguir amb el recurs TIC emprat, es perderia la funció didàctica que les TIC haurien de tindre al currículum.

Altra cosa a tindre en compte és que les TIC per si mateixes no provoquen canvis significatius ni en l'educació en general ni en els processos d'ensenyament - aprenentatge en particular. És a dir, que aquestes eines són recursos que complementen el procés d'ensenyament - aprenentage. No substitueixen el procés tradicional, sinó que tracten de millorar-lo, donant-li un nou enfocament que ajude als xiquets a assolir els objecius que estableix el currículum per a cada àrea en cada cicle de Primària. I per això allò de justificar l'ús de les TIC a l'aula; una correcta utilització d'aquestes i una prèvia preparació de les classes per part del professor, augmentarà l'eficàcia del procés d'ensenyament - aprenentatge degut a l'ajuda complementària d'quests recursos. 

Així doncs, una vegada anem a introduir les TIC al currículum i per aconseguir una bona marxa de l'aula, hem de:
  1. Explicar, al principi de la classe, el que anem a fer.
  2. Marcar objectius clars i realistes.
  3. Evitar la disperssió amb una planificació prèvia.
  4. Anar progresivament, començant treballant en parelles i més endavant en grups més grans.
  5. Proposar activitas reproductives, constructives i motivadores.
Exemple:
Una activitat senzilla i molt didàctica que empren alguns mestres de Primària és "La caça del tresor". És una de les activitats més populars entre els professor que introdueixen les TIC al currículum, que a més agrada molt als xiquets. És una activitat formativa i divertida amb la qual els alumnes, mitjançant les TIC, aprenen de manera autònoma i ells mateixos van construint el seu coneixement.  
Consisteix en una sèrie de preguntes i una llista de direccions de pàgines web de les quals es poden traure les respostes.

El següent enllaç us portarà a la publicació número 16 de la revista digital "Edutec. Revista electrònica de Tecnologia Educativa" Ací us podreu informar més i amb més deteniment sobre què és una "caça del tresor", les seues potencialitats didàctiques, on encontrar activitats ja preparades a Internet i com preparar-les nosaltres mateixos en funció dels nostres objectius.

També és molt interesant aquesta pàgina: 

En ella trobareu moltísims exemples de "caces del tresor" per a tots els nivells educatius. Ací us deixe un exemple tret d'aquesta pàgina. Està dissenyat per a la classe d'anglès i la temàtica gira en torn als animal de les granjes, concretament la vaca.

Com hem comentat anteriorment, es tracta de donar unes preguntes als alumnes sobre les vaques perquè ells mateixos, en parelles, cerquen l'informació a Internet de d'una sèrie de pàgines que el mestre també els donarà.

The farm.
The cow.

Questions/Preguntes

You like the cows?
You woul like to know something more on them?
What does say?
What does eat?
What does give us?
Can you draw it?


AMB LA INTRODUCCIÓ DE LES TIC AL CURRÍCULUM, QUIN ÉS EL NOU ROL DEL MESTRE?
A la vegada que l'educació va experimentant canvis degut a la introducció de les noves tecnologies, el paper del mestre es va transformant. 

-Dissenyador: una persona que s'encarrega de generar continguts, productes nous. El professor, amb les TIC que tinga a la seua disposició, dissenyarà i organitzarà una nova escenografia de comunicació per a que l'alumne adquirisca les competències i coneixements previstos.
-Avaluador i seleccionador de les TIC: ha de veure quines característiques té cada alumne i a partir d'aci seleccionar les TIC que millor funcionaran amb el seu grup - classe.
-Consultor d'informació: han de buscar informació, seleccionar-la i veure quina és la més correcta segons les necessitats de l'alumnat.
-Orientador: orientar als alumnes sobre quin camí han de prendre en aquest coneixement, dir-los si l'activitat que van fent és correcta, quines coses són mes importants...
-Avaluador de forma contínua: ha d'evaluar el procés i no només el producte final.

Hem passat d'una època on l'educació es centraba en els processos d'ensenyament a una altra on es primen els processos d'aprenentatge. Això vol dir que tant alumnes com mestres han d'adaptar-se als nous models i canviar la seua aptitud i actitud a l'hora d'enfrontarse als nous processos d'ensenyament-aprenentatge. Així, el docent es converteix en guia, orientador i avaluador del procés i es preocupa pel foment d'un aprenentatge autònom en els seus alumnes.

AMPLIACIÓ.
És evident, doncs, que la nova forma d'accedir a la informació modifica radicalment el rol del professorat. Aquesta nova realitat exposa a l'alumne a una gran quantitat d'informació que en alguns casos és fins i tot errònea i per tant no és capaç d'integrar-la amb els seus coneixements previs. I per això és precís que el mestre es replanteje el seu rol en la construcció del coneixement dels alumnes. Han de facilitar la búsqueda d'informació individual dels alumnes i supervisar aquesta búsqueda, actuant com guia o mediador. En aquest sentit, el següent vídeo de YouTube dels estàndars de la UNESCO i les competències TIC del docent tracta sobre la formació dels mestres en matèria de noves tecnologies perquè puguen introduirles de manera didàctica a les seues classes.

I en aquest vídeo, tret també de Youtube, podeu veure una conferència sobre el rol del docent front a les TIC. El ponent és Fernando Hernández, un professor de la Universitat de Barcelona que, a més, forma part del grup d'investigació consolidat "Formación, Innovación i Nuevas Tecnologías. 

És precís que davant els canvis, el professorat es forme en la utilització de les noves tecnologies per poder aplicar-les a l'aula i transformar els processos d'ensenyament-aprenentatge. Però Fernando lamenta que la inversió que s'ha fet als ultims anys tant en formació docent com en dotar de medis a les escoles no ha tingut la repercusió que es busca en la manera d'ensenyar i d'aprendre. Fa una crítica a la falta d'adaptació de les escoles al segle XXI. No es tracta de tindre un parell d'aparats tecnòlogics a l'aula. Es tracta de tindre un professorat format capaç d'utilitzar-les de manera que puga traure d'elles el sentit didàctic que es vol aconseguir.  Per això, repetim, és molt important que les escoles en general i els mestres en particular assolisquen els nous rols que les TIC han introduït en l'educació.
M'agradaria acabar dient que aconseguint açò, aconseguiríem acabar amb aquesta afirmació:
"Tenim escoles del segle XIX, professors del segle XX i alumnes del segle XXI".

I QUINES SÓN LES DIMENSIONS DE L'ALFABETITZACIÓ DIGITAL?
-Investigadora: ús de les eines TIC per a la investigació i el treball acadèmic.
-Crítica: capacitat per avaluar de forma crítica els beneficis i costos de les TIC.
-Pla de publicació: habilitat per difondre i publicar informació.
-Recursos: coneixement de formes i mètodes d'accès a recursos informacionals. Sempre tindre recursos a l'abast i saber per a què els utilitzarem.
-Tecnologies incipients: capacitat per comprendre les innovacions tecnològiques i per prendre decisions intel·ligents.
-Socioestructural: comprensió de la situació i producció de la informació.
-Eines: coneixement i ús de programari i programes multimèdia.

AMPLIACIÓ.
Les eines digitals permitixen que l'alumnat augmente la seua motivació per aprendre i tinga un paper més actiu en la seua formació. A més li permeten compartir recursos i materials amb els companys, desenvolupar la creativitat i aprendre a prendre la iniciativa.
La utilització d'aquestes eines fan posible que els alumnes puguen treballar a distància amb altres xiquets, enviar arxius per correu electrònic, fer activitats virtuals... "Hui en dia els xiquets naixen amb un ordinador i un ratolí en la má, i és amb aquests elements amb els que el procés d'aprenentatge s'ha de construir" (Barroso.J, Cabero. J, Nuevos escenarios digitales)  
Imagen treta d'aquesta pàgina: http://lilisuse.blogspot.com.es/

L'alfabetització digital "té com objectiu ensenyar i avaluar els conceptes i habilitats bàsics de la informàtica per a que les persones puguen utilitzar la tecnologia informàtica en la seua vida quotidianai desenvolupar noves oportunitats socials i econòmiques"(http://www2.fe.ccoo.es/andalucia/docu/p5sd8726.pdf)


Una proposta és l'alfabetització digital amb la creació de blogs. Al següent enllaç, http://tiscar.com/alfabetizacion-digital-con-blogs/, trobareu una llista de claus de l'alfabetització digital i com la pràctica educativa amb blogs ajuda a adquirir aprenentatges específics que desenvolupen l'alfabetització digital dels elumnes. 



AMPLIACIÓ.
Estem parlant tota l'estona de la importància de la integració de les TIC al currículum. Tenen molts avantatges, açò està clar. Però no hem d'oblidar els inconvenients que poden apaeixer si no fem un adequat ús d'elles. Ací tenim una sèrie de problemes que poden sortir i que per tant hem de treballar per no caure en ells.
- Fiabilitat de la informació: moltes de les informacions que apareixen a Internet no son fiables i, per tant, hem d'ensenyar als nostres alumnes què s'entèn per informació fiable.
- Aïllament: la utilització constant de les TIC per part dels alumnes l'aïlla d'altres formes comunicatives. Així doncs, hem d'ensenyar als xiquets que no podem anteposar les relacions virtuals  a les relacions socials. Hem de fer-los veure que la utilització de les TIC és tan important com l'aprenentatge i la sociabilitat que comporten.
- Distracció: de vegades és difícil controlar l'aula quan estem emprant qualsevol recurs tecnològic, però hem d'evitar que es confonga l'aprenentatge amb el joc. Es de veres que el joc pot servir per aprendre, però si no es controla pot perdre tot el seu sentit didàctic.

No hay comentarios:

Publicar un comentario