viernes, 14 de marzo de 2014

TEMA 6. EINES DE LA WEB 2.0: CLOUD COMPUTING

En aquesta entrada anem a parlar del Cloud Computing, una altra eina de la web 2.0. Aquest és l'índex que seguirem:

1. Computació en el núvol.
2. Avantatges del Cloud Computing.
3. Desavantatges del Cloud Computing.
4. Tipus de núvols.
5. Aplicacions educatives del núvol.

Font: http://www.digitalvalley.com/blog/cloud-computing-conoce-sus-ventajas-para-tu-negocio/


1. QUÈ ÉS LA COMPUTACIÓ EN EL NÚVOL?

Abans de començar màgradaria ensenyar-vos aquest vídeo realitzat per alumnes d'Educació Primària de la Universitat de Múrcia. En ell expliquen de manera senzilla què és allò del Cloud Computing, utilitzant expressiones més clares per a aquells que no coneixem molt bé el terme, ja que inclou conceptes un poquet abstractes.



El núvol és el terme per a designar als ordinadors en xarxa que distribueixen capacitat de processament, aplicacions i grans sistemes a moltes màquines.
Les aplicacions basades en tecnologia núvol no funcionen en un sol ordinador, sinó que es difonen per tot un luster distribuït, utilitzant espai d'emmagatzematge i recursos informàtics de tantes màquines.


Els serveis de computació en xarxa tenen tres nivell:
  • Nivell 1: Aplicacions que tenen una sola funció a les quals normalment s’accedeix mitjançant un navegador Web. Per exemple, Gmail. → Entra directament a una pàgina.
  • Nivell 2: Ofereix la infraestructura sobre la qual es fabriquen i funcionen aquestes aplicacions. Per exemple, App Engine. → Et dóna un codi per a que puges programar en la plataforma.
  • Nivell 3: Són els que ofereixen recursos purament informàtics sense una plataforma de desenvolupament. GoGrid, Elastic Computi Cloud. → Et dóna un codi, però tu has de buscar la plataforma per a provar-lo.


2. QUINS SÓN ELS AVANTATGES DEL CLOUD COMPUTING?
  • En el núvol es consumeix solament l’energia necessària, la qual cosa contribueix a l’ús eficient de l’energia.
  • No existeix la caiguda del servidor, perquè sempre hi ha algú controlant-la, de manera que no cal esperar al fet que venja el personal a arreglar-ho. No és un servidor a soles, sinó que hi ha un conjunt de gent controlant aquestes aplicacions.
  • Les actualitzacions són automàtiques i es observen totes les personalitzacions que hàgim introduït.
  • Es pot començar a treballar ràpidament en qualsevol aplicació.
  • Es pot prescindir d’instal·lar qualsevol tipus de maquinari i per tant requereix molt menys inversió.
  • Les infraestructures utilitzades tenen una major capacitat.

3. QUINS SÓN ELS DESAVANTATGES DEL CLOUD COMPUTING?
  • La disponibilitat d’aplicacions depèn de la disponibilitat d’accés a Internet.
  • Tots els treballs i dades de l’usuari estan en el núvol, de manera que si hi hagués algun problema es pot posar en perill la seguretat dels nostres materials.
  • L’usuari no disposa de còpies de seguretat, com podia tenir-les quan el programari que utilitzava podria estar instal·lat.

4. QUINS TIPUS DE NÚVOLS TROBEM?
  • Els núvols públics. Són les que estan manejades per altres persones i alberguen el treball de molts clients; els sistemes d’emmagatzematge són comuns, i els servidors, la xarxa i els discos, també els serveis que són gratuïts soles estar situats en aquest tipus de núvols → Exemple, Google, tothom pot accedir.
  • Els núvols privats. Són la millor opció per a les empreses o organitzacions que solen tenir un servei propi amb les aplicacions que desitgen, a mesura de les seves necessitats. Són els propietaris del servidor, disc. Per exemple el Campus virtual de la UA.
  • Els núvols híbrids. Són una combinació de les anteriors, es disposa d’una infraestructura privada però al seu torn es poden manejar aplicacions en l’espai del núvol públic. Per exemple molts ordinadors , com a casa, en la mateixa xarxa.


5. APLICACIONS EDUCATIVES DEL NÚVOL.
  • Google Docs. Per a l’elaboració compartida de documents, fulls de càlcul, presentacions.
  • Dropbox. Permet als usuaris deixar qualsevol arxiu en una carpeta designada. Aquest arxiu és sincronitzat en el núvol i en tots els altres ordinadors del client. Té suport per a historial de revisions, de manera que els arxius esborrats poden ser recuperats.
  • Ambdues aplicacions proporcionen ordinadors virtuals a estudiants i personal sense necessitat que cada persona posseeixi un ordinador portàtil o de taula. Solament és necessari un navegador i accés a internet per disposar d’emmagatzematge i recursos il·limitats.


AMPLIACIÓ.

En aquest tipus de computació, tot el que pot oferir un servei informàtic s'ofereix com servei, de manera que els usuaris puguen accedir als serveis disponibles en el "núvol de Internet" sense coneixement en la gestió dels recursos que usen. La computació en el núvol són servidors des d'Internet encarregats d'atendre les peticions en qualsevol moment.

És la tecnologia utilitzada per a guardar i mantindre totes les dades en servidors llunyans o remots des d'on tenim lliure accés les 24 hores del dia, 7 dies a la setmana en qualsevol lloc del món a través de les aplicacions.

A la següent presentació de slideshare vereu de manera esquemàtica una explicació sobre el Cloud Computing, amb característiques, avantatges i desventatges.

                           
                                       computacion en la nube from pverdymariaedit


AMPLIACIÓ.

Font: http://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/edublogs/blog/2011/04/07/oembed-embeber-o-incrustar-una-presentacion-en-slideshare/

A més de Google Docs i Dropbox, abans mencionats, podem aplicar el Cloud Computing a l'aula utilitzant el servei web Slideshare. És un servei web que permet compartir en públic presentacions de Power Point o documents de Word, OpenOffice... que ja he anat utilitzant al meu blog per afegir presentacions i ampliar els temes. 
Ara el que propose és utilitzar-lo amb els alumnes de primària perquè facen ús de la computació al núvol. Podem fer una activitat a classe en la que demanem als alumnes que facen una presentació amb Slideshare, ja que a més és un servei gratuït.

- Activitat per a tercer cicle de primària.
- Primer formem grups de 4-5 xiquets.
- Almenys un component del grup es registra a Slideshare a través del següent enllaç:


- Els alumnes triaran un dels temes que han estudiat a coneixement del medi i faran una presentació sobre ell.
- Una vegada han fet la presentació han de penjar la presentació a Slideshare, identificant-se amb l'usuari de la persona del grup que s'ha enregistrat. Han de punxar en "penjar" i triar el tipus d'arxiu que penjaran.
- A mb aquesta activitat els alumnes compartiran i col·laboraran en l'elaboració de continguts.
- A més de compartir la presentació en Slideshare, la presentaran a classe davant els companys. Després la resta podrà fer preguntes sobre el tema, de manera que a través de l'ús de la tecnologia l'alumnat treballe més competències.

No hay comentarios:

Publicar un comentario